• Slide 1
  • Slide 2
  • Slide 3

Is tienduizend stappen nodig om fit te blijven?

06-01-2020

Volgens verschillende apps, stappentellers en lifestylecoaches zouden we 10.000 stappen per dag moeten zetten om fit en gezond te blijven. Dat komt neer op zo'n 7,5 kilometer. Maar hoe zit het eigenlijk met dat aantal passen? Klopt het wel? En zijn er geen andere manieren om aan je gezondheid te werken?

 

Langdurig zitten heeft een negatief effect op de gezondheid. Zelfs voor mensen die een paar keer per week 's avonds sporten. Dat komt, zegt Hopman, doordat de vraag naar zuurstof en brandstof in de inactieve spieren tijdens het zitten zeer laag is. Hart, longen en bloedvaten worden minder ingezet en spieren verbruiken weinig energie. "Daarmee verhoogt lang achter elkaar zitten het risico op diabetes en hart- en vaatziekten."

 

Waarom 10.000 stappen?

Dr. Yoshiro Hatano, een destijds jonge wetenschapper aan Kyushu University of Health and Welfare, was bang dat Japanners de leefstijl van de Amerikanen zouden overnemen. Hij berekende dat Japanners slank zouden blijven als hij ze ertoe kon bewegen dagelijks zesduizend stappen extra te zetten. Japanners zetten in die tijd gemiddeld vierduizend stappen per dag. Met tienduizend zouden ze 500 kilocalorieën extra verbranden. En slank blijven.

 

Het tienduizendstappenverhaal is dus een mythe? Een totale mythe is het niet. Lopen is goed voor ons. Maar het is wél de vraag of je per se tienduizend stappen moet zetten. Veel mensen redden het niet om dat elke dag weer te halen.

 

Active 10 een gezond alternatief

Mosely, een Engelse arts, was benieuwd of er een alternatief was dat net zoveel gezondheidsvoordeel opleverde en ook nog eens beter in te passen viel in het dagelijks leven. Samen met professor Rob Copeland van Sheffield Hallam University, zocht hij het uit voor het BBC-programma The Truth about Getting Fit.

 

Ze vergeleken twee groepen: de ene groep zette tienduizend passen per dag en de andere deed de 'Active 10'. Zij liepen drie keer per dag tien minuten in een stevig tempo door, een tempo waarbij je "nog wel kunt praten, maar niet meer kunt zingen". Wat bleek? De Active 10-groep had het relatief makkelijk volgehouden. In tegenstelling tot de tienduizend stappen-groep, waarvan een derde zijn doel niet dagelijks bereikt had.

 

Uit het onderzoek bleek bovendien dat de Active 10-groep een groter beroep had gedaan op de capaciteit van de longen en het hart. Door het stevige wandeltempo hadden zij veel langer intensief bewogen waardoor ze hun hartslag omhoog hadden gejaagd. Volgens Mosely zou Active 10 wel eens gezonder kunnen zijn dan 10.000 stappen zetten.

 

Nederlandse gezondheidsrichtlijn

In de Nederlandse gezondheidsrichtlijnen wordt nergens gerept van 10.000 stappen. Wél van 150 minuten matig tot intensief bewegen. Dat komt, net als Active 10, neer op dertig minuten per dag.

 

Maar moet dat per se wandelen zijn? Of is het bijvoorbeeld genoeg als je dat aantal minuten per week haalt door in stevig tempo heen en weer naar je werk te fietsen?

 

Eigenlijk is het eenvoudig. Zolang de hartslag maar omhoog gaat is het goed. Het is natuurlijk niet verboden om daarnaast nog wat te lopen. Voor bewegen geldt: hoe meer, hoe beter. En vergeet niet tijdens je werk af en toe op te staan en een stukje te lopen. Elke minuut is weer een minuut beweging extra.