HEUPKLACHTEN

Heupklachten zijn pijnklachten die zich in en rond de heup bevinden. Heupklachten komen op iedere leeftijd voor. Vaak ontstaan deze door (overmatig) sporten, overbelasting of slijtage. Soms is het onduidelijk of de pijn in de heup voorkomt uit een aandoening van het heupgewricht of dat deze door een aandoeningen veroorzaakt is elders in het lichaam, zoals de rug, het bekken of de knie. Om de pijn in de heup te verhelpen, is het daarom belangrijk om eerst de bron van de pijn in de heup te ontdekken.

Verschillende soorten heupklachten

Er zijn veel verschillende soorten aandoeningen die heupklachten veroorzaken. Sommigen daarvan zijn aangeboren en anderen zijn het gevolg van overbelasting. De meest voorkomende heupklachten zijn:

• Aangeboren heupontwrichting (heupluxatie)
  • Avasculaire necrose
  • Artrose in de heup (slijtage)
  • Slijmbeursontsteking in de heup
  • Heupdysplasie
  • Heupfractuur
  • Femoral Acetabular impringement (FAI)
  • Letsel Labrum heup

Symptomen heupklachten

De symptomen van heupklachten zijn net als de oorzaken vaak erg divers. Vaak sluimeren de klachten al jaren en gaan ze niet vanzelf over. De meest voorkomende symptomen van heupklachten zijn:

• Pijn in de heup in rust (ook ’s nachts)
  • Pijn in de heup tijdens beweging
  • Uitstraling van pijn naar het been en of het geslachtsdeel
  • Een verstoord looppatroon
  • Verminderde mobiliteit
  • Verminderde bewegingsvrijheid van de heup

Oorzaken heupklachten

Er zijn veel verschillende oorzaken aan te wijzen voor heupklachten en soms veroorzaken aandoeningen elders in het lichaam voor pijn in de heup. Zo veroorzaken aandoeningen in de rug, het bekken en de knie soms uitstralingspijn naar de heup. De klachten lijken zich dan te bevinden in de heup terwijl deze eigenlijk elders vandaan komen. Voor een goede behandeling is het vinden van de precieze oorzaak van de heupklachten dan ook erg belangrijk.

De belangrijkste oorzaken van heupklachten zijn vaak:

• Artrose van het kraakbeen
  • Slijmbeursontsteking
  • Overgewicht
  • Doorbloedingsstoornis van de heup
  • Bekken/heupinstabiliteit
  • Overbelasting
  • Afwijkende stand na een fractuur
  • Sportblessure
  • Tumor in het heupgewricht
  • Reuma
  • Bacteriële infectie

Diagnose heupklachten

Je kunt met jouw heupklachten rechtstreeks naar de fysiotherapeut. Omdat pijn in de heup niet altijd veroorzaakt wordt door een heupaandoening, is het belangrijk dat naast de heup ook de rug, knie, bekken en lies worden onderzocht. Tijdens het onderzoek stelt jouw behandelend fysiotherapeut een aantal vragen en voert een lichamelijk onderzoek uit. Om te kijken hoe het gewricht, de spieren, pezen en banden er aan toe zijn rondom de heup. Daarnaast wordt je houding bekeken en soms ziet de fysiotherapeut beenlengteverschil. Bij twijfel wordt er ook nog aanvullend onderzoek gedaan met een röntgenfoto, echo en/of MRI-scan.

Ga naar de behandeling >>>