Knieklachten

De knie is een fantastisch, maar complex gewricht. Knieklachten worden vaak veroorzaakt door overbelasting. Je kunt je knie overbelasten door veel te sporten, vooral hardlopen is een zware belasting voor je knieën. Maar ook overgewicht zorgt voor belasting van je knieën. Naast overbelasten kun je je knieën ook blesseren. Dit gebeurt ook vaak tijdens het sporten, maar het kan ook bij andere vallen of ongelukken gebeuren.

Ouderdom is ook een belangrijke risicofactor voor knieproblemen. Deze klachten hebben meestal niks met blessures te maken, maar met vormen van artrose aan de knieën.

Oorzaken

Sommige mensen hebben chronische knieklachten. Dat kan komen door de volgende knieproblemen:

• Gescheurde kniebanden of kruisbanden. Wanneer deze scheuren, kun je mogelijk je knie niet buigen of zak je er telkens doorheen. Vaak houdt je knie dan ook vocht vast, waardoor hij opgezwollen is. Wanneer er slechts een kleine scheur in zit, kun je met fysiotherapie van de kniepijn afkomen. Soms is een operatie aan je knie noodzakelijk.
  • Gescheurd kraakbeen. Door een ongeluk of door overbelasting van de knie kunnen er kleine scheurtjes in het kraakbeen ontstaan. Deze scheurtjes kunnen doorlopen tot in het botweefsel en voor kniepijn zorgen. Via een kijkoperatie bekijkt de orthopeed wat de schade is en spoelt hij losliggende bot en kraakbeenfragmenten weg. Soms moet het kraakbeen vervangen worden. Er wordt dan een stukje bot met kraakbeen uit een ander deel van je knie weggehaald en teruggeplaatst op de plek van het gescheurde kraakbeen. Je revalideert vaak bij de fysiotherapeut.
  • Gescheurde meniscus. Dit knieprobleem kan ontstaan doordat je een plotselinge beweging hebt gemaakt. De meniscus kan ook van het gewricht afscheuren waardoor het verschuift en je knie ‘op slot’ komt te zitten. In sommige gevallen kan de meniscus herstellen door rust te houden. In andere gevallen anders kan tijdens een kniekijkoperatie het gescheurde gedeelte van de meniscus worden verwijderd. Herstel verloopt voorspoedig door te revalidern bij de fysiotherapeut.
  • Gebroken bot. Als gevolg van een val kun je je botten rond het kniegewricht breken. Afhankelijk van de plek van de breuk, de leeftijd en of er verschuiving is van de botstukken wordt er gekozen voor een behandeling zonder operatie dan wel een operatieve ingreep.
  • Losse kraakbeen- of botstukjes kunnen ook voor kniepijnen zorgen. Met een kijkoperatie kunnen deze deeltjes uit de knieholte worden weggespoeld.
  • Ontsteking in de knie (artritis). Je knie kan ontstoken raken door bijvoorbeeld reuma of door een bacterie. Reuma is niet te genezen maar, wel goed te controleren met medicatie en beweegprogramma's.
  • Artose (in de volkmond ook wel slijtage) kun je oplopen als je je knie langdurig overbelast. In ernstige artrose krijg je een nieuwe knie (een knieprothese).
  • Slijmbeursontsteking (ook wel, bursitis). Je kunt ook een ontsteking hebben aan de slijmbuers bij je knie. Je knie is dan opgezwollen. Soms wordt het teveel aan vocht in je slijmbeurs verwijderd. Bij een bacteriële oorzaak krijg je een antibioticakuur en anders ontstekingsremmende pijnstillers tegen je pijnlijke knie.

Diagnose van knieklachten

Je kunt met je knieklachten direct naar de fysiotherapeut. Het is belangrijk dat je jouw knieklachten goed uitlegt. De fysiotherapeut zal vervolgens naar je knie kijken en enkele testen doen. Hij stelt een (voorlopige) diagnose en een behandelplan op. Eventueel krijg je een vervolgonderzoek zoals:

• Röntgenonderzoek. Zo kan je meniscus, knieband en kraakbeen worden gecontroleerd. Eevntuele botafwijkingen worden ook gezien.
  • Artroscopie (kijkonderzoek). Bij deze methode kijkt de orthopeed via een artroscoop (een buis met een kleine camera) in je knie. Op die manier kan een scheur in je kraakbeen, je meniscus en je knieband worden vastgesteld. Meestal wordt het meteen operatief behandeld.
  • MRI-onderzoek. Met dit onderzoek kunnen er beelden van je knie worden verkregen, zonder röntgenstraling. De beelden geven informatie over je kniebanden en meniscus.